Hoe gevaarlijk zijn de Chinese containers in onze havens? - De Tijd
14-10-2022
Ook op de Antwerpse containerkades is Cosco de voorbije jaren
steeds
actiever geworden. Het heeft een aandeel van 20 procent in de Antwerp
Gateway Terminal, die wordt uitgebaat door DP World, eigendom van Dubai
en een van de grootste terminaluitbaters ter wereld. Ook een andere
Chinese speler, China Merchants Port Holding (CMP) heeft een belang in
die terminal, via een joint venture met de Franse scheepsgroep CMA CGM.
Het Chinese Hutchison Port Holdings, eigendom van een conglomeraat uit
Hongkong, beheert naast containerterminals in Rotterdam, Barcelona en
diverse Britse havens ook de binnenhaventerminal in Willebroek. Peking
beschikt zo over voldoende economische belangen in ons land en andere
EU-lidstaten om ze in te zetten als politieke hefbomen, waarschuwt Van
der Putten.
Artikel door Raphael Cockx en Piet Depuyt. Klik op onderstaande afbeelding om naar het artikel op de website van De Tijd te gaan.