In de media


Hoe komt het dat China voorop loopt met de adoptie van slimme 'connected cars'? "China maakt, meer dan Europa, haast om slimme steden te bouwen en de verkeersstromen te optimaliseren", zegt Frans-Paul van der Putten, analist van instituut Clingendael. Experimenten met robottaxi's krijgen in China ruim baan, net als 'V2x'. Dat betekent 'vehicle to...

[...] Japanse bedrijven hebben destijds grote stappen gezet op het internationale toneel, en Chinese bedrijven hopen nu hetzelfde te doen. "Hoewel Chinese merken kunnen concurreren met hun westerse tegenhangers op het gebied van prijs en kwaliteit, kunnen ze dat niet op het gebied van imago en naamsbekendheid", zegt China-expert Frans-Paul van der...

Volgens Frans-Paul van der Putten van Instituut Clingendael heeft China er bovendien baatbij om weer een drukmiddel te hebben. 'Het is beter om de handelsrelatie te verbeteren enweer een instrument in handen te hebben dat je kunt inzetten tegen een andere partij.'

Een marineschip laten varen door de Straat van Taiwan en delen van de Oost-Chinese die China eenzijdig heeft opgeëist, is waarschijnlijk een bewust genomen risico, zegt China-deskundige Frans-Paul van der Putten (Clingendael). "Als relatieve buitenstaander raakt Nederland verstrikt in een heel ingewikkelde geopolitieke situatie." Hij doelt daarmee...

Dat de westerse druk in Beijing weinig teweegbrengt is logisch, zegt Frans-Paul van der Putten, Chinakenner en verbonden aan instituut Clingendael. "Dat komt omdat het Westen tegelijk ook druk uitoefent op andere onderwerpen. Het Westen wil iets van China wat betreft Oekraïne, maar tegelijkertijd is Amerika ook bezig met het gedeeltelijk...