Chinese onderzoekers hebben een apparaat ontwikkeld waarmee diepzeekabels kunnen worden doorgeknipt. Is de kabelknipper een militaire gamechanger?
In de media
‘Overname Hutchison Ports op losse schroeven door woedend Beijing’ - Nieuwsblad Transport
De reactie van Beijing kan geen verrassing zijn geweest voor het Hongkongsemoederbedrijf van Hutchison Ports, denkt geopolitiek expert Frans-Paul van derPutten. 'CK Hutchison is weliswaar gevestigd in Hongkong, maar heeftverschillende activiteiten en bedrijven in China. Technisch gezien hebben ze devrijheid om zelf te beslissen over zo'n overname,...
Met de overname van Hutchison Ports door MSC kan de haven van Rotterdam marktaandeel terugwinnen van Antwerpen. Als het eigen transportnetwerk meeverhuist dan ziet het er goed uit voor de Rotterdamse haven.
Na verkoop havens rond Panamakanaal vertrekt Hongkongs bedrijf ook uit Rotterdam - Volkskrant
Van der Putten wijst erop dat ook de Nederlandse overheid en Rotterdam nu goeddeels verlost zijn van een potentieel gevoelige Chinese investering. Daarmee worden 'we' volgens de geopolitiek onderzoeker niet zozeer minder afhankelijk van China, maar vermindert wel het risico van de druk van de VS. 'Zoals Trump dat deed bij Panama, dat risico lopen...
‘In geval van crises moet je Chinese apparatuur onder controle kunnen houden’ - Nieuwsblad Transport
Waarom doen we niet écht iets tegen de invloed van China in de Rotterdamse haven? Lees hier de visie van Frans-Paul van der Putten, oprichter China Geopolitics.
Wat ís nu precies de rol van China in de containervaart, wilden veel luisteraars weten. Hoe is die zo gegroeid, en: wat betekent het voor ons? Met die vragen op zak nodigden we drie sprekers uit voor een live evenement in het Wereldmuseum in Rotterdam.
Hoewel de wet zich niet specifiek op investeringen uit bepaalde landen richt, gaat het in hoofdzaak om China en Rusland. Volgens Frans-Paul van der Putten, China-deskundige bij Instituut Clingendael, is de preventieve werking van deze wet het belangrijkste. "Als partijen weten dat een overname uiteindelijk wordt teruggedraaid, zullen ze er niet aan...
Na het verlies van Shell en Unilever kan Nederland een nieuwe uittocht niet gebruiken, waarschuwt Chinakenner en Clingendael-onderzoeker Frans-Paul van der Putten. 'We moeten heel zuinig zijn op wat we hier nog wel hebben. We hadden met Shell veel meer geopolitiek gewicht in de wereld: we hadden een bedrijf dat overal ter wereld deuren kon openen...
Het Rotterdams Havendebat focuste in de editie 2024 op één thema: de geopolitiek. De belangrijke spelers in het havenbedrijf zijn het eens: Nederland is afhankelijk van internationale handel, en zal met een veranderende wereld moeten omgaan.
Hoe moet de Rotterdamse haven zich staande houden temidden van de huidige geopolitieke spanningen? China en de VS hebben een hoofdrol, Europa en daarmee de Rotterdamse haven zitten daar tussenin geklemd. De haven moet zich vooral niet moet laten leiden door angst, maar vertrouwen op eigen kracht, flexibiliteit en incasseringsvermogen, is het...